Dziś jest piątek 19 kwietnia 2024 r. Godzina 00:02 Imieniny Alfa, Leonii, Tytusa

Młodzi reporterzy z Jeżewa - we Włoszech.

Młodzi reporterzy z Jeżewa
- we Włoszech

W ramach projektu Comenius, jeżewscy uczniowie i nauczyciele zwiedzali Włochy.

W ramach projektu „Comenius - uczenie się przez całe życie” powstał kolejny podprojekt „Młodzi reporterzy dla Europy”, wraz z uczniami i nauczycielami z Włoch, Rumunii, Turcji, Anglii i Irlandii realizuje go również Jeżewski Zespół Szkół, który pod przewodnictwem anglisty Leszka Raywera pełni rolę koordynatora tego przedsięwzięcia.
 W jego ramach, grupa uczniów i nauczycieli z jeżewskiej podstawówki spędziła tydzień we Włoszech, gdzie wszyscy uczestnicy programu tworzyli wielojęzyczną gazetkę, poznawali zwyczaje i różnorodność kultury innych krajów, doskonalili znajomość języka angielskiego, wymieniali doświadczenia i zawierali przyjaźnie i znajomości z młodymi europejczykami.
             Pierwszą atrakcją był lot samolotem z Warszawy do Bolonii, dla większości uczestników to był pierwszy przelot w życiu, więc bardzo emocjonujący, a jednocześnie niezwykle przyjemny – jadąc autokarem mam chorobę lokomocyjną i trochę się tego obwiałam, całkiem niepotrzebnie, bezchmurne niebo i słońce pozwoliły na podziwianie wspaniałych widoków panoramy Alp, Wenecji i Wiednia, a trochę wyżej nie zapomniany lot pomiędzy chmurami, a nawet turbulencje, bardzo fajne przeżycie - wspomina uczestniczka wyjazdu Klaudia.
            Polska grupa zamieszkała u włoskich rodzin w urokliwym miasteczku niedaleko Bolonii, w Imoli -  mieszkałyśmy z Agatą w domu 14 – letniej Jessici, jej rodzice i dziadkowie byli bardzo mile i przyjaźnie do nas nastawieni, chętnie z nami rozmawiali, Jessica doskonale znała język angielski, to bardzo ułatwiało nam porozumiewanie się, a my nauczyłyśmy się nawet kilku słówek po włosku – opowiada Claudia.
- W Imoli odbyliśmy obowiązkową wizyta roboczą dotyczącą redagowania gazetki, zwiedziliśmy tamtejszą szkołę, plac Leonarda da Vinci olbrzymie centrum handlowe, w którym robiliśmy zakupy, również nazywało się „Leonardo” – opowiada nauczycielka pani Bata Smeja i dodaje. – Również  w Imoli mieliśmy specjalne spotkanie z biskupem, który opowiadał ciekawostki tamtejszej bazyliki, a nam polakom pokazał tablicę upamiętniającą pobyt ojca świętego Jana Pawła II w tym mieście. Byliśmy nawet na torze Formuły I gdzie trenował Robert Kubica, zwiedzaliśmy okoliczne winnice, zamki, fortece i historyczne miejsca walk Polaków o wyzwolenie Bolonii.
 Koniec karnawału czyli tak zwane „ostatki” we Włoszech obchodzi się organizując kolorowe parady, w których biorą udział barwnie przebrani mieszkańcy, wszyscy razem maszerują wąskimi uliczkami miasta lub jadą przeróżnymi i starodawnymi wehikułami i świetnie się przy tym bawią, również Jeżewianie mieli niebywałą okazję uczestniczenia w takim korowodzie. -  Każdy z nas otrzymał zabawne przebranie i flagę swojego kraju, tak wyposażeni wspólnie z partnerami innych szkół, maszerowaliśmy w rytmie muzyki – opowiada pani Beata i dodaje. - My Polacy czuliśmy się szczególnie wyróżnieni, bo dołączyła do nas pani konsul, Polka z pochodzenia, która specjalnie z Mediolanu przyjechała na spotkanie z nami.
                 Dla młodzieży duża atrakcją był wyjazd do Ravenny, miasteczka położonego nad Morzem Adriatyckim, słynącego z ręcznie wykonywanej sztuki mozaikowej, tu pod kierunkiem włoskiego instruktora odbyły się warsztaty mozaikowe, podczas których wszyscy uczestnicy partnerskich szkół tworzyli piękne mozaiki, które zabierali do swoich krajów. Później wszyscy w kościołach i bazylikach podziwialiśmy dawną sztukę bizantyjską, wspaniałe malowidła, rzeźby, freski i dzieła sztuki, spacerowali po Rawennie śladami starożytności, a nawet mieli okazję zobaczenia krypty Dantego. Po tak twórczej i pouczającej lekcji z historii sztuki, cała grupa resztę dnia spędziliśmy na plaży nad Adriatykiem, gdzie młodzi reporterzy odpoczywaliśmy pod palmami, zbierali ogromne muszle i przyglądali się krabom chodzącym brzegiem morza.
 - Najbardziej podobało mi się na  Adriatyckiej plaży, palmy i te wszem obecne kraby, to było niezapomniane przeżycie i w ogóle nie do opisania – twierdzi Ania i dodaje - takim magicznym miejscem było też muzeum z efektami specjalnymi, w którym przeżywaliśmy wszystko tak jakby na żywo.
Uczestnicy „Comeniusa” zwiedzili również Bolonię, miasto pełna zabytków i muzeów, ale przede wszystkim  znana na całym świecie z uniwersytetu i krzywej wieży oraz placu i bazyliki Petroniusza. W przeddzień wyjazdu wszyscy udali się do niewielkiej miejscowości Ceseny, nazywanej miastem papieży, dlatego, że aż trzech z nich, właśnie z niej pochodziło.
 - Dla mnie najfajniej było na wieży która miała ok. 1000 schodków, na jej szczyciepodziwialiśmy przepiękną panoramę okolicy, między innymi widać było bazylikę di S. Luca – wspomina Claudia i dodaje – bardzo żałuję, że nie mogłam podziwiać tych wszystkich widoków z moją rodzina, mam nadzieję, że kiedyś uda się nam pojechać do Włoch i razem będziemy zwiedzać piękne zabytki i kosztować przepyszne makaronowe lazagne i pizze.
 - To był mój pierwszy wyjazd za granicę, a zarazem pierwszy lot samolotem – wspomina Ania  i dodaje - mieszkałam w domu 13 – letniej Francesce, ona i jej rodzina byli dla mnie bardzo mili i serdeczni, prze tydzień bardzo przywiązałam się do nich i ostatniego dnia bardzo trudno było się rozstać. Miałam pewne obawy, co do języka, bałam się, że sobie nie poradzę, a jednak szło mi całkiem dobrze, głównie rozwialiśmy po angielsku, chociaż kilku włoskich słówek też zdarzyłam się nauczyć. Taki wyjazd to nie zapomniane przeżycia, to również okazja aby lepiej poznać nauczycieli, koleżanki i kolegów, z którymi na co dzień chodzi się do szkoły

Data dodania 15 lutego 2019

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.